Donnerstag, 5. Januar 2012

Gipshånd

Ideen til en gipshånd fik jeg på nettet, da jeg ledte efter ting jeg kunne lave. Jeg synes selv det er en fin ide, at man kan tage gipsaftryk af forskellige kropsdele.

Først prøvede jeg at lave at håndaftryk med saltdej, da det er billigt und hurtiglavet materiale. Resultet ser i her:

Til at starte med, kom jeg saltdejen i en kande.
 Jeg prøvede det først med min hånd, men det ville ikke helt som jeg ville have det.












Min kone prøvede også endnu med hendes lidt mindre hånd.



Men resultatet blev ikke virkelig tilfredsstillende. Man må da alligevel sige, at det hører med til processen at man også indimellem oplever situationer uden fuldkommen succes. Jeg tror saltdej er bedre egnet til normale hånd eller fodaftryk  end til mit ønskede 3-d håndaftryk.
Derfor købte jeg noget der hedder Alginat. Et aftryksmateriale som tit bliver brugt i teater og film verdenen, når der skal laves masker til skuespillerne.

Se processen på de følgende billeder:


 Dette blålige pulver kaldes for alginat. Man blander det med vand og efter et kort stykke tid kan man lave forskellige aftryk med det. Jeg har valgt at lave et 3-d aftryk af min hånd.













Her er jeg så i gang med at putte min hånd ned i alginatmassen. En sjov følelse og det tørrer faktisk rigtig hurtigt
 Ved siden af det fik jeg så også lavet en gipsplade som jeg så senere hen vil lægge under gipshånden.
 Flydende gips hældes ned i aftryksformen og så skal der ventes, til gipsen bliver tør og hård.
 Her er så den færdige gipsplade.
 Alginatmassen går meget let ud af kanden og så skal man skære det fra gipsen. Ikke helt så nemt som det lyder ;-)




En del hård alginat, som så kan smides i skraldespanden.









 Her ses så den færdige hånd med et stearinlys.
Og det er så den færdige hånd med stearinlys og gipsplade nedenunder.
Den står nu som dekoration på vindueskarmen i vores stue :-)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen